ban06

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

اغلب سازندگان خودرو توصیه می کنند که روغن موتور را هر سال و یا هر 7500 مایل ( 12000 کیلومتررا خودروهای سواری و نیز وانت هایی که با موتورهای بنزینی کار می کنند  تعویض کنید . برای موتورهای دیزل و توربوشارژر دار معمولا توصیه این است که درهر 3000 مایل ( 4800 ) کیلومتر یا هر 6 ماه یکبار باید این کرا صورت گیرد .

 

اگر به دقت  نکات ریزfine print,خودرو را مطالعه کنید  کشف خواهید نمود  که   تحت شرایط  ایده آل رانندگی بهترین فاصله  تعویض روغن در هر سال یک بار یا به  ازای هر  7500 مایل ( 12000 کیلومتر ) است .

جالب این است که ما اغلب فکر می کنیم رانندگی عادی و طبیعی می کنیم در صورتی که وضعیت استفاده ما از خودرو به گونه ای است که نیاز به سرویس کاری های خاص دارد . مثلا استفاده از خودرو برای سفرهای زیر 10 مایل ( 16 کیلومتر ) و در هنگامی که هوا سرد است و نیز توقف و حرکت های فراوان در هنگام ترافیک و یا رانندگی در شرایطی که هوا گرد و خاکی است ( مثلا هنگامی که در جاده های خاکی رانندگی می کنیم یا درجایی مثل خوزستان و ممکو زندگی می کنیم که خیلی از اوقات سال هوا مملو از گرد و خاک است ) و نیز رانندگی در بزرگراهها با سرعت بالا و به هنگامی که هوا گرم است ( دقیقا شبیه حالتی که در یک ظهر گرم از جاده سربندر ممکو اهواز یا همان بزرگراه خلیج فارس بطرف اهواز یا به سمت ماهشهر رانندگی می کنیم ) همه این موارد و موارد نظیر آن به عنوان رانندگی های غیر عادی تلقی می شوند و به همین جهت روی زمان تعویض روغن و فیلتر اثر می گذارند .

برای این نوع ر انندگی سرویس کاری خاصی severe serviceهم نیاز داریم و در این گونه موارد توصیه می شود که روغن موتور را درهر 6 ماه و یا  همان 3000 مایل ( 4800 کیلومتر ) تعویض نمائید .

اغلب شرکت های سازنده روغن برای داشتن حداکثر محافظت  توصیه می کنند که هر 3000 مایل یا 3 تا 6 ماه و بدون توجه به نوع رانندگی روغن موتور را تعویض کنید ( البته ناگفته پیداست که این نوع توصیه های چشم بسته و بدون توجه به نوع رانندگی بیشترین نفع را نصیب همان شرکت های سازنده روغن می برند وکسانی که رد این میان ضرر می کنند دارنده خودرو ست که باید هزینه بیشتری بپردازد و محیط زیست است که در نهایت همه کاسه کوزه ها بر سر او خراب می شود !)

خودروهای جدید که میزان سائیدگی آنها کم است یا اصلا سائیدگی ندارند می توان در هر 7500 مایل (12000 کیلومتر ) روغنش را عوض کرد اما خودرویی که هزارن کیلومتر را طی کرده است و میزان خلاصی های ان زیاد شده است باید فواصل تعویض روغنش کوتاه تر باشد . چون رسوخ سوخت هایی که نسوخته اند به کارتل روغن باعث رقیق شدن روغن می شود و خواص روغن را تغییر می دهد . به همین جهت اگر این موتورها زودتر از موع روغن اشان تعویض نشود میزان سایش قطعات درونی موتور شدت پیدا می کند  و نتیجه اش کاهش عملکرد و مصرف بالای سوخت و افزایش انتشار گازهای آلاینده emissions و همچنین مصرف بیش از اندازه روغن می شود .

تماس با ما

  • قم، شهرک صنعتی سلفچگان، بلوار خلیج فارس، خیابان کوثر، خیابان سینا
  • 025-33673905
  • info@qmoil.com